Ide leto – zas sa povozíme lanovkou!

Sedíte, veziete sa, stúpate nad lesom. Z ihličnanov tam dolu cítiť vôňu živíc. Vrstva lístia pod listnáčmi až sem zaváňa nádejou na huby, ktoré skrýva. Vtáčia perspektíva je vzrušujúca. Čo na tom, že lanovka „lieta“ trocha pomalšie? Môžete sa vžiť do roly dravca, ktorý plachtí a pozoruje okolie. Alebo človek zakloní hlavu a predstaví si, že sponad zalesneného svahu sa dvíha k oblakom…

Môžete to zažiť od štvrtka do nedele aj vo sviatočné dni, ak jazdu neprekazí počasie.

Sedačková lanovka štartuje každú hodinu. Jednolanová obežná lanová dráha prekonáva prevýšenie 186 metrov, zvládne ho asi za pätnásť minút. Prejde za ten čas takmer kilometer – presnejšie, jej šikmá dopravná vzdialenosť je 988,4 m.  Sedačiek je 47, od seba sú vzdialené 36 m, okrem nich je k dispozícii jeden montážny voz. Teoretická prepravná kapacita lanovky je 342 osôb za hodinu. Deti do šesť rokov sa prevezú zdarma, dospelých stojí jedna jazda tri eurá, obojsmerný lístok vyjde na štyri eurá. Organizované školské skupiny a dôchodcovia nad 70 rokov môžu využiť zľavy.

Určite ešte žijú pamätníci prvej jazdy pôvodnej lanovky v júli 1972. Jazdila do roku 1990, potom bola dosť dlhá pauza – aj lanovka sa spamätávala zo spoločenských zmien. Ale spamätala sa  a v septembri 2005 – zrekonštruovaná mestskou časťou  – opäť vyštartovala z hornej stanice ako sedačková lanovka Železná studnička – Kamzík. V roku 2008 bola lanovka zaradená medzi pamätihodnosti Nového Mesta, a zároveň navrhnutá na vyhlásenie za Národnú technickú pamiatku.

Technický stav lanovky je napriek jej veku veľmi dobrý, pravidelne sa vykonávajú kontroly a údržba,“ hovorí Ing. Robert Molnár, riaditeľ EKO-podniku VPS. Samozrejme, bezpečnosť je prvoradá, ale takisto dôležité je, aby bola prevádzka dráhy efektívna. „V poslednom roku sme prerobili kúrenie na spodnej stanici, vymenili okná, zateplili administratívnu budovu a opravili hydroizoláciu,, čo prinieslo úsporu na energiách okolo 30 percent. V minulosti zabezpečovalo chod lanovky viac než 20 ľudí, dnes vďaka optimálnemu rozdeleniu činností a vyšším kompetenciám zvládne prácu 11 zamestnancov.“

Mestská časť hľadá rôzne spôsoby ako zatraktívniť okolie lanovky pre malých aj veľkých  a pritiahnuť viac výletníkov. Čoraz častejšie využívajú jej služby cyklisti, ktorí si cyklotúru spestria vyhliadkovou jazdou na lanovke, a potom opäť pokračujú na dvoch kolesách. Novinkou, ktorá poteší najmä deti či menej zdatných turistov, je premávka motorového vláčika z centra mesta do lesoparku. Jeho trasa vedie po dunajskom nábreží, pokračuje Mlynskou dolinou a okolo tunela Sitina na Železnú studničku. Odtiaľ sa cestujúci prevezú lanovkou na Kolibu a späť a vláčikom sa opäť vrátia do centra.

Leave a Reply