Nové Mesto ako veľké parkovisko pre všetkých? Koniec!
Zažívame to viacerí pomaly každý deň. Vraciame sa s autom z práce, krúžime okolo svojej bytovky a márne hľadáme miesto, kde by sme zaparkovali. Všade naokolo cudzie autá, množstvo mimobratislavských „ešpézetiek“. Žiaľ, mnohí vodiči prichádzajúci do Bratislavy za prácou, nákupmi či zábavou využívajú naše Nové Mesto ako veľké bezplatné parkovisko… Najvyšší čas povedať: DOSŤ!
Alarmujúca je situácia najmä v lokalite Tehelné pole. V čase koncertov či športových podujatí na Zimnom štadióne Ondreja Nepelu či v Národnom tenisovom centre sú miestni obyvatelia doslova bez šance. „Keď sa hrá na zimáku zápas KHL a ja sa v tom čase vraciam domov autom, odparkujem už automaticky niekoľko ulíc od bytovky. Je mi jasné, že v jej okolí by som nič voľné nenašiel. Takto si však kvalitu a komfort bývania nepredstavujem, je načase to vyriešiť,“ opisuje situáciu Ján, ktorý v tejto štvrti vyrastal a dodnes tu žije. Situácia sa navyše ešte viac skomplikuje po tom, čo sa dostavia a sprevádzkuje Národný futbalový štadión.
Prednosť má Novomešťan
„Sme súčasťou Bratislavy. Každú značku, zrkadlo, čiaru preto schvaľuje magistrát hlavného mesta. Rovnako je to aj s parkovacou politikou. Hoci máme 6 rokov pripravené projekty, mesto neschválilo parkovaciu politiku. Preto sme zároveň spracovali projekty na tzv. rezidenčné parkovanie. Teda len Novomešťania budú môcť večer parkovať pri svojich domoch. Začiatkom októbra nám hlavné mesto schválilo prvý projekt – okolie NTC, teda zónu medzi Bajkalskou, Trnavskou a Vajnorskou ulicou. Teraz musíme osadiť značky, opätovne vyznačiť parkovacie miesta, dohodnúť sa s mestskou políciou na sankciách, pripraviť rezidenčné karty… Čaká nás veľa práce,“hovorí starosta Rudolf Kusý. Projekt rozbehne mestská časť začiatkom budúceho roka.
Nové Mesto je na celomestskú parkovaciu politiku pripravené už niekoľko rokov – základné dokumenty má schválené od roku 2012, hotové sú projekty, nakúpené stroje na vyznačovanie parkovacích čiar, založenú parkovaciu spoločnosť. Žiaľ, brzdí ho to, že musí čakať na mantinely, ktoré nestaví mesto. Každopádne, regulované parkovanie ostáva jednou z hlavných priorít.
Žiadne parazitovanie!
„Najdôležitejšie je však čosi iné. V Bratislave nesmieme dopustiť parazitovanie súkromnej spoločnosti, ktorá bude parkovanie prevádzkovať tak, ako sa to stalo v Košiciach. Áno, radšej sa budeme učiť za pochodu, než dopustiť, aby na parkovaní niekto zarábal. Peniaze, ktoré sa vyberú, musia zostať tu a použiť na opravu ciest, chodníkov, nové parkovacie miesta a cyklotrasy,“ zdôrazňuje Rudolf Kusý.
Richard Mikulec