Nedajme „šmejdom“ šancu
Nedávno sme mali v klube dôchodcov zaujímavú debatu. Seniori mi povedali, že dostali pozvanie na pekný výlet spojený s obedom. Postarané majú aj o zábavu – formou prezentácie výrobkov fi rmy. Keď som sa ich opýtal, čo idú kupovať, so smiechom odpovedali, že nič, idú len na výlet. Tak som im s úsmevom navrhol, aby mi sľúbili, že si nekúpia ani predražené hrnce, ani matrace…
O istý čas sme sa stretli opäť a hovoria mi: „Pán starosta, počúvli sme vás, nekúpili sme ani matrace, ani hrnce.“ Hneď vzápätí sa však priznali, že sa nechali nahovoriť na kúpu vysávača za takmer 500 eur a „liečivých kameňov z Číny“… V tej chvíli som si uvedomil, že pasce, ktoré pripravujú niektorí obchodníci na dôverčivých zákazníkov, sú čoraz agresívnejšie a treba proti nim niečo urobiť. Každý z nás niekedy v živote naletel, stalo sa mu, že kúpil zbytočnosť, ktorú nepotreboval.
V prípade organizovaných predvádzacích akcií pre seniorov však ide o organizovanú poľovačku na ich peňaženky. Za cenu manipulácie, klamania a v niektorých prípadoch aj zastrašovania sa títo „šmejdi“ snažia vytiahnuť zo seniorov peniaze. Ak pracujúci človek kúpi hlúposť, tak si po precitnutí povie, že získal skúsenosť. Ak sa to stane penzistovi s príjmom 350 eur mesačne, tak predražený nákup nepodarku na splátky môže znamenať existenčný problém.
Preto sme najmä pre tých skôr narodených zabezpečili bezplatné premietanie varovného českého fi lmu Šmejdi, ktorý na konkrétnych prípadoch upozorňuje práve na tento druh biznisu a riziká s ním spojené. Verím, že mnohým z tých, ktorí si ho prišli pozrieť, otvoril oči, lebo časť ľudí sa necháva napáliť znova a znova. Skôr než urobíme nepremyslený krok, treba sa vždy radšej vopred poradiť s tými, ktorí to s nami myslia úprimne.
Veľakrát stačí len málo. Počkať s nákupom a poprosiť syna, dcéru či vnuka, aby vám na internete pozreli, či ponuka „výhodného nákupu“ alebo „cena len pre vás“ je skutočne taká exkluzívna, alebo je to len obyčajný marketingový bluf obchodníka. Pokojne by som sa stavil, že mnohé výrobky za „super ceny“ kúpite v bežnom obchode lacnejšie. A bez manipulácie, ktorá je pre niektorých obchodníkov pracovnou metódou.
Nik, kto by chcel poškodiť seniorov a zneužiť ich pre svoj zisk, nesmie dostať šancu. Pokúsme sa teda spoločnými silami a vzájomnou pomocou im ten ich „biznis“ znechutiť.